Štěstí doručeno aneb proč nemám rád startupy
Jan Zatloukal
seznam článků v archivu blogu
Nemám rád startupy. V dnešní době se takto totiž označuje snad každý nápad na podnikání a většina startupistů se nesnaží rozjet kvalitní firmu a místo toho se zaměřují na získání investora a vyhrávání různých startup kempů. Nezaměřují se tedy na vývoj své firmy ale spíš jenom na to, že tomu říkají startup…
Štěstí doručeno (Tony Hsieh)
Nedávno jsem dočetl knihu od zakladatele jedné z nejúspěšnějších internetových firem – Zappos. Jeden ze zakladatelů, Tony Hsieh, popisuje svůj život a to, jak dosáhli tak obrovského úspěchu. Zappos je největším internetovým prodejcem bot a módy a na vrchol se dostali pouze vlastním úsilím a odvahou jít do toho, čemu věřili. Má to ale jeden háček: aby jste dosáhli stejného úspěchu, musíte být prostě Tony Hsieh. Můžete se jeho příběhem inspirovat, ale to je asi tak všechno.
Je to o startupech
Zappos začal jako typický startup, akorát v době, kdy se tomu ještě startup neříkalo. Tonyho kamarád přišel s naprosto šíleným nápadem – "pojďmě prodávat boty tak, jak to nikdo nedělá a jak je nikdo ani kupovat nechce" – přes internet. Navíc s dopravou zdarma a s možností vrácení zboží. I když se to zpočátku zdálo jako naprostá pitomost, nakonec to dotáhli do konce a stali se z nich miliardáři. Typický startup – parta lidí, co má nápad a nebojí se do toho jít. Ze začátku také potřebovali investory, ty je ale nakonec vždy brzdili….
Není to o startupech
Jak už jsem psal – mám pocit že většina startupistů jde pouze za tím, aby se o nich mluvilo, vyhrávali startup kempy a získali investory. Takhle se ale úspěšná firma nebuduje.
V Zapposu na to přišli, až už bylo pozdě. Investoři, kteří měli podíl v jejich firmě se snažili firmu ohnout podle sebe. Vedlo to k různým neshodám ve vedení a dalším problémům. Zakladatelé Zapposu se nakonec vykoupili – i když to znamenalo snižování nákladů, propouštění zaměstnanců, nebo rušení poboček.
V tomhle je jasně vidět, že ten dnešní startupový model prostě nemůže fungovat. Investor vám začne do podnikání mluvit a pokud nebudete dostatečně silní, zřejmě jeho tlaku podlehnete. Pak už to ale nebude vaše firma, váš startup…