Jak si (ne)nechat navrhnout logo
Jan Zatloukal
seznam článků v archivu blogu
Logo má každá firma. Google ho má, Apple ho má, Seznam ho má. I vy by jste měli mít nějaké logo. Logo je součástí firemní identity a pomůže vašim zákazníkům rozlišit vaši firmu od ostatních.
Logo vám dnes udělá kde kdo. Od syna vaší sekretářky pro profesionální grafické studio. Na co si ale musíte dávat pozor?
Většina firem nějaké to logo má, když je ale potřeba s logem pracovat (redesign webu, návrh letáků, …), nejsou schopny ho dodat v potřebném formátu, jednoduše proto, že ho v jiném formátu nemají. O čem je řeč? Podíváme se na nejčastější chyby.
Vektor nebo bitmapa?
Nejčastější chybou, a v mé praxi jsem se s ní setkal asi v 95 % případů je logo v bitmapě – formáty souborů jako BMP, GIF, JPG, PNG. Pokud je bitmapa dostatečné velká a logo jednoduché, není zase takový problém ho do vektorů převést – tady ale můžou vznikat odchylky.
Logo musí být ve vektorech, aby s ním šlo dále pracovat beze ztráty kvality (zvětšování, zmenšování, změna barev).
Formát souboru
Když už někdo má logo ve vektorovém formátu, je to většinou CDR (Corel Draw), nebo AI (Adobe Illustrator). Oba dva tyto programy jsou jakýmsi standardem na poli grafických prací, ale ne každý je ke svému životu potřebuje a ne každý je má k dispozici.
Logo proto musí být v nějakém univerzálním souborovém formátu – tedy PDF, nebo SVG.
Není PDF jako PDF
V jednom případě jsem se také setkal s tím, že klient měl logo v PDF souboru. Ovšem byla to pouze bitmapa vložená do PDF souboru.
Co mi tedy dodavatel musí dodat, abych v budoucnu neměl problém?
Autor loga vám může logo dodat v kolika formátech chce, součástí dodávky ale musí být vektorové logo v souboru PDF nebo SVG. Ověřit, zda je vše tak jak ma být, si můžete například tak, že si otevřete PDF soubor s logem a přiblížíte, třeba 1000x, pokud má logo na okrajích “kostičky” je to špatně.